• Print
close

Snelle webhosting

Wat zijn de voordelen van snelle webhosting?

Op zoek naar webhosting? Dan kun je kiezen uit verschillende, uiteenlopende opties. Veel ondernemers hebben genoeg aan het zogenaamde shared hosting. Deze mogelijkheid zorgt, in de meeste gevallen, voor een stabiele en relatief snelle website. Toch is dat voor sommige bedrijven niet genoeg. Zij willen een website die sneller is dan die van de concurrenten. In dat geval biedt snelle webhosting wellicht een oplossing.

Webhosting

Een webhost is een soort gastheer die ervoor zorgt dat al het dataverkeer van en naar jouw website in goede banen wordt geleid. Daarin onderscheiden we meerdere vormen. Shared hosting is verreweg de bekendste variant. Hierbij huur je een stukje opslag en maak je gebruik van de rekenkracht van de server. Je hebt daarbij relatief lage maandelijkse kosten, omdat je – zoals de naam al doet vermoeden – de server deelt met andere website. Of het ook de snelste oplossing is? Nee – dat niet. Hoewel shared hosting voor veel organisaties voldoende is, zijn er altijd instanties die waarde hechten aan een nét iets snellere website. In dat geval bestaat er iets anders: snelle webhosting.

Snelle webhosting

Bij snelle webhosting deel je niets met anderen, maar huur je een virtuele server die dan geheel voor jou is. Het belangrijkste voordeel daarvan is dat het – hóe verrassend – zorgt voor een snellere website. En een snellere website zorgt weer voor een betere ontvangst bij de klant. Ter illustratie: de meeste, potentiële klanten willen in één oogopslag zien waar een organisatie voor staat en wat dit bedrijf voor hen kan betekenen. Daar nemen ze slechts een aantal seconden de tijd voor. Met andere woorden: wie een snelle website heeft, mogelijk gemaakt door snelle webhosting, loopt altijd een stapje voor op de concurrentie.

Google

De snelheid op zich is niet het enige voordeel van snelle webhosting. Wat ook meespeelt in de keuze voor een snelle website, is de invloed op de resultaten van zoekmachines als Google. Google hecht waarde aan snelle sites en beloont dit door deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Met andere woorden: hoe sneller je website is, hoe eerder potentiële klanten deze weten te vinden. Zo levert een dergelijke investering haast automatisch meer klanten en dus meer inkomsten op.

Zelf doen

Het scheelt ook wanneer je zelf het een en ander onderneemt om jouw digitale omgeving efficiënter te maken. Een voorbeeld daarvan is het toepassen van een zogenaamd Content Delivery Network. Hiermee verdeel je de belasting van de server over een aantal netwerken die speciaal daarvoor zijn opgezet. Het scheelt ook om caching aan te zetten. Dit houdt grofweg in dat er voor klanten een kant-en-klare html klaarstaat en er niet iedere keer een zogenaamde php-code moet worden gegenereerd.

Een derde mogelijkheid is het kleiner maken van afbeeldingen op je website. Dit scheelt namelijk ook weer laadtijd: hoe groter de afbeeldingen, hoe langzamer het duurt. Het uploaden van .png-bestanden in plaats van .jpg-bestanden is alvast een stap in de juiste richting.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page