• Print
close

On-page SEO

Wat is onmisbaar voor on-page SEO?

Het is goed om er af en toe bij stil te staan dat zoekmachines niet linken naar websites, maar naar specifieke webpagina’s. Natuurlijk zijn er veel factoren die bepalen of jouw pagina’s vindbaar zijn voor je hele website. Maar desondanks is vindbaarheid iets dat in de eerste plaats per pagina bepaald wordt. Een deel van wat je kunt doen om je content beter vindbaar te maken, speelt zich dan ook ook af op de afzonderlijke webpagina’s. In dit artikel bespreken we de basis van on-page SEO.

On-page SEO versus off-page SEO

Simpel gesteld is on-page SEO niets anders dan alles wat je op één specifieke pagina kunt doen aan vindbaarheid. Daarmee wordt alle content op een pagina bedoeld. Goede content (tekst, afbeeldingen en video’s) is waar het uiteindelijk om draait. Zoekmachines ‘bekijken’ deze content en schatten in hoe relevant deze is voor bepaalde zoekopdrachten. Is die relevantie aanwezig, dan kan het zomaar zijn dat jouw webpagina op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt. Of dat het geval is, hangt nog van veel andere factoren af. Is je website snel? Heeft je domein een geschiedenis van goede content? Hoeveel andere webpagina’s linken er naar jou? Hoeveel bezoekers heeft je website al? Dergelijke factoren spelen een grote rol bij de online vindbaarheid. Deze factoren zijn off-page SEO en behandelen we in deze blog niet.

Gebruik van zoekwoorden

Het meest bekende onderdeel van on-page SEO (en misschien wel van SEO als geheel) is het gebruik van termen waarop gezocht wordt in de zoekmachines. Er wordt veel gedacht dat je vanzelf wordt gevonden als je een term maar vaak genoeg gebruikt. Hoewel dat in de basis klopt, horen daar een aantal kanttekeningen bij. Zoekmachines belonen goed geschreven teksten die gevarieerde en duidelijke taal bevatten en ze worden ook steeds beter in het herkennen van dergelijke teksten. Natuurlijk is het verstandig om belangrijke zoekwoorden in de tekst te verwerken, maar wel in een natuurlijke frequentie en waar mogelijk in meervoud, enkelvoud en met enkele synoniemen.

Koppen, titels en meta-description

Zoekmachines leggen al je content op de spreekwoordelijke weegschaal. Ze kijken dus ook naar je koppen, de meta-description (tekst die op de zoekpagina onder de titel verschijnt) en de titel van je pagina (zichtbaar in het tabblad van je browser). Denk ook hier in de eerste plaats aan het leesplezier van je bezoekers, want dat doen zoekmachines ook. Zorg dus voor een titel en koppen die de lading dekken, waarbij het altijd helpt als er zoekwoorden in verwerkt zitten. Kijk ook kritisch naar de lengte van teksten. Grote lappen tekst kunnen het beste worden opgeknipt in kleinere alinea’s en gebruik waar mogelijk bulletpoints voor opsommingen. Dit komt niet alleen de leesbaarheid voor de bezoeker ten goede, maar wordt door zoekmachines ook beloond.

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page