• Print
close

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Samen met content en een technisch goede website geldt linkbuilding als een van de drie voornaamste pijlers van SEO. Google beschouwt een link van de ene website naar de andere als ‘bewijs’ dat de website waarnaar gelinkt wordt goede content bevat. Maar daarmee is lang niet alles gezegd.

Het belang van goede links

Zoekmachines als Google doen niets anders dan het hele internet voortdurend rangschikken. Dat levert voor elke afzonderlijke zoekterm natuurlijk andere ranglijsten op, maar de rode draad is dat er wel degelijk goede en minder goede websites bestaan. Op basis van data en harde informatie proberen zoekmachines te bepalen welke websites waarde toevoegen voor de gebruiker. Een van de eenvoudigste manieren voor de zoekmachines om dat te bepalen, is te kijken naar hoeveel websites linken naar een bepaalde webpagina. In zijn algemeenheid geldt: hoe meer inkomende links, hoe beter.

Bij de voorgaande conclusie zit wel één belangrijk addertje onder het gras: de inkomende links moeten wel van voldoende kwaliteit zijn. Dat betekent dat het ook van belang is welke pagina linkt naar jouw website. Hierbij is het belangrijk dat de link inhoudelijk relevant is en de content van de linkende website dus aansluit op de jouwe. Ook dient deze website betrouwbaar te zijn en in het beste geval zelf ook te voldoen aan de basiseisen van SEO.

Links uitwisselen

Er zijn verschillende strategieën om aan links naar je website te komen en daarmee aan linkbuilding te doen. De eenvoudigste manier is het uitwisselen van links. Je spreekt dan af met de beheerder van een andere website om naar elkaars site te linken. Die link kun je dan vervolgens opnemen op een aparte pagina die op veel sites wordt aangeduid met ‘partners’ of iets dergelijks. Deze methode verliest echter snel aan populariteit omdat het verreweg de minst effectieve manier van linkbuilding is.

Het belang van originele content voor linkbuilding

Een betere en duurzamere, maar ook meer tijdrovende manier van links verzamelen, is het produceren van goede content. Met andere woorden, originele en nieuwe informatie. Deze nodigt externen uit hiernaar te linken. Je kunt ook zelf zorgen voor de externe verspreiding van je content. Lever persberichten of andere content aan voor derde partijen, zodat dit je tenminste een extra link oplevert. Een andere strategie waar je niet meer omheen kan, is het creëren en delen van content op sociale media. Als je content goed genoeg is, zorgt dat vanzelf voor nieuwe links naar je website.

Interne linkarchitectuur

Tot nu toe hebben we het vooral over externe links gehad. Links van andere plaatsen op het web naar jouw website toe. Het is echter ook van belang om op je eigen website crosslinks te plaatsen waar deze relevant zijn. Dit is prettig voor je bezoekers en wordt door zoekmachines gewaardeerd. Ook hierbij geldt dat relevantie het uitgangspunt is en dat overdaad schaadt

No Comments

Leave a reply

Post your comment
Enter your name
Your e-mail address

Story Page